DRUK ETYKIET – SZYBKO, EKO- CYFROWO

Główną cechą etykiety, jest zagwarantowanie odbiorcy pełnego przepływu informacji, o tym czym jest produkt, na który patrzy i jakie są jego właściwości. Pierwsze etykiety pojawiły się już w XVIII i wykorzystywano je głównie w przemyśle farmaceutycznym, by nie doszło do felernych pomyłek, które można było przypłacić życiem. Wraz z litografią oraz stworzeniem etykiet samoprzylepnych, zmieniła się częstotliwość ich występowania.

Za sprawą Rewolucji Przemysłowej etykiety, prócz funkcji informacyjnej, zaczęły pełnić funkcje reklamowe oraz wizualne i przyczyniły się do rozpoznawalności poszczególnych marek.

Wraz z rozwojem konsumpcjonizmu, etykieta stała się nieodzownym elementem życia społecznego. Z czasem zmieniające się potrzeby rynku, sprawiły, iż na półkach sklepowych oraz w koszykach sklepów internetowych zaczęły pojawiać się, coraz bardziej popularne, produkty rzemieślnicze, niszowe, ekologiczne, wytwarzane przez mniejsze czy nawet rodzinne przydomowe zakłady, jak również krótkie serie tworzone przez największe koncerny. Miało to znaczący wpływ na reorganizację rynku poligraficznego pod kontem druku etykiet.

Europejscy producenci materiałów do druku a następnie sami ich wykonawcy zaczęli oferować, promować ekologiczne materiały, natomiast sama technologia zrobiła ogromny krok na przód, zwiększając możliwości druku cyfrowego oraz znacznie obniżając związane z nim koszty.

1. Możliwość i jakość 

Przede wszystkim szybkość – druk cyfrowy jest drukiem praktycznie natychmiastowym. Dzięki specjalnej technologii omijana jest tzw. „faza przygotowawcza”, czyli np. próbny druk materiałów, jak w przypadku druków offsetowych. Nowoczesne maszyny produkcyjne posiadają bardzo wysoką, jakość druku. Brak konieczności rozruchu maszyny, gdzie pierwszy produkt jest dokładnie tej samej, jakości co ostatni, przyczynia się do optymalizacji kosztów, otwierając nowe możliwości.

W przypadku urządzenia MarkAndy Digital One w posiadaniu Sticko.pl druk cyfrowy uzupełnia jeden moduł fleksograficzny za pomocą, którego producent nakłada na wydruk w pełnej palecie kolorów CMYK lakier zabezpieczający, dodatkowy laminat, a także cold stampingu w postaci folii metalicznej. Etykiety wycinane są nie tylko za pomocą kosztownych w produkcji wykrojników. Współczesne technologie umożliwiają cięcie do dowolnego kształtu również ploterowo czy laserowo minimalizując koszty przy produkcji mniejszych serii, których aplikacja odbywa się ręcznie lub za pomocą etykieciarki.

Na szczególną uwagę zasługuje również materiał, przeznaczony do zadruku. Prócz dotychczasowych folii oraz zwykłych papierów, które wiodły prym w latach wcześniejszych, na przestrzeni lat, zaistniała potrzeba opracowania papierów ekologicznych, będąca bezpośrednią odpowiedzią na zwiększającą się świadomość społeczeństwa w kwestii ekologii.  W chwili obecnej, sprzedawcy papierów, posiadają w swojej ofercie szeroką gamę papierów ze 100% recycling ’u.

To właśnie świadomość społeczeństwa wymogła na producentach materiałów oraz samych drukarniach, konieczność spojrzenia na druk z bardziej ekologicznej perspektywy, nie generując przy tym dodatkowych kosztów.

2. Dla kogo? 

Wspomniane wcześniej cechy druku cyfrowego, pokazują, że głównym odbiorcą może być tak naprawdę każdy, kto ceni sobie dobrą jakość, szeroki wachlarz możliwości – również tych ekologicznych – rozsądną cenę oraz szybkość wykonania.

Druk cyfrowy w większości przypadków wykorzystywany jest przez przedsiębiorców małych lub średnich firm, doceniających szybkość oraz bogaty asortyment przy małym nakładzie. Wielokrotnie spotykamy się z właścicielami firm, którzy pragną otrzymać swoje zamówienie w możliwie jak najkrótszym czasie, gdzie realizacja zamówienia następuje nawet na drugi dzień, w przypadku pilnych prac. Możliwość zadruków na różnych materiałach i brak kosztów wstępnych, związanych z próbnymi wydrukami, idealnie sprawdzą się dla przedsiębiorców, którzy cenią sobie dobrą jakość w rozsądnej cenie.

Należy również pamiętać o dość specyficznej grupie odbiorców cechującej się dużą świadomością ekologiczną. Osoby te stawiają na rozwiązania z wykorzystaniem recycling ’u oraz zwracają szczególną uwagę, by metody zadruku były jak najbardziej naturalne. W ostatnich latach zauważamy trend u producentów produktów home made lub ekologicznych/ naturalnych, zwracających szczególną uwagę na naturalność, nie tylko własnych wyrobów, ale również na opakowania lub etykiety, którymi są one obandowane.

3. Podsumowanie

Ogromny postęp technologiczny, zmieniający się rynek i potrzeby konsumentów, producentów przyczynił się także do zmian w Naszej branży druku. Powszechna staje się cyfrowa technologia również w branży druku etykiet. Powstają hybrydowe sklepy internetowe jak w przypadku sticko.pl, które umożliwiają zamówienia etykiety na roli z dostępnych w bazie gotowych wykrojników a także inne metody konfekcji. Skraca to czas oraz daje nowe, bezpieczniejsze możliwości, które są tak istotne w dzisiejszych czasach.

Świat coraz częściej zwraca uwagę by wykorzystywać materiały, które już istniały w obiegu i dawać im nowe życie. Pamiętając o tym, branża drukarska musi mieć świadomość ciągłych zmian i wprowadzania coraz to nowszych rozwiązań, mając na uwadze, w głównej mierze, świadomość ekologiczną.