Historia etykiet na butelkach do piwa i wina
Jak myślisz, kiedy pojawiły się pierwsze etykiety na butelkach z winem lub piwem? Może w XV wieku, gdy powstała drukarnia Gutenberga? W okresie sławionych przez Jana Kochanowskiego biesiad? A może wcześniej, w średniowieczu, podczas panowania ceniącego wino króla Karola Wielkiego?
Jeśli postawiłeś na którąkolwiek z tych odpowiedzi, będziesz zaskoczony. Ślady pierwszych etykiet znaleziono w grobowcu faraona, datowanego na XIV wiek przed naszą erą!
Różnorodność i potrzeba
Jak starożytni Egipcjanie oznaczali naczynia, w których przechowywali alkohol? Zapisywali rocznik i region, a także odpowiedzialnego za napój winiarza. Jednak prawdziwy boom w kwestii etykiet nastąpił w Imperium Perskim, w VI wieku p.n.e. Persowie raczyli się tak wieloma rodzajami wina, że ich dokładne etykietowanie stało się koniecznością.
Od zwitków papieru do dzieł sztuki
W Europie początkowo za etykietę służył ręcznie zapisany kawałek pergaminu, przywiązany sznurkiem do szyjki butelki. Znajdowały się na nim podstawowe informacje, później do tekstu dołączyła niewielka grafika, wskazująca na region pochodzenia trunku. Rozwój litografii przyniósł masową produkcję etykiet. Rozwijał się też przemysł alkoholowy, rosła konkurencja – coraz więcej producentów wykorzystywało etykiety do przyciąganiu wzroku klientów. A co mogłoby zwracać uwagę lepiej, niż piękne grafiki?
Etykieta – symbol prestiżu
Z roku na rok producenci alkoholi stawali się coraz bardziej kreatywni w projektowaniu. Etykiety służyły do chwalenia się medalami i długą historią browaru czy winiarni, były także sposobem na zaprezentowanie cech danego napoju. A metod na udowodnienie klientom, że to właśnie nasze piwo czy wino jest najlepsze, było i jest bardzo wiele.
Warto wspomnieć tu o kolekcji etykiet winiarni Vietti, która od 1973 roku każdy rocznik ozdabia jego własną, niepowtarzalną grafikę. Pomysł na serię oznaczeń powstał w czasie zimowego wieczoru, gdy grupa zaprzyjaźnionych artystów raczyła się winem. Zachwyceni jego smakiem i kolorem, wspólnie zadecydowali: tak doskonały alkohol zasługuje na etykietę wyjątkową, inną niż wszystkie. Niedługo później powstały pierwsze oryginalne grafiki, wykorzystane następnie na butelkach.
Warto brać przykład z winiarni Vietti. Pamiętaj – etykieta Twojego trunku jest tym dla oczu, czym jego smak jest dla podniebienia.