Jak ważne są spady i jaki mają wpływ na druk ?

Spadem określany jest zadrukowany obszar (najczęściej wąski pasek) arkusza, który zostaje odcięty w trakcie procesów wykończenia wydrukowanych etykiet produktowych w introligatorni.
W projektach etykiet, w których tło jest inne niż białe (czyli jest zadrukowane dowolnym kolorem lub są to elementy grafiki) i dochodzi do krawędzi projektu, zastosowanie w takim projekcie spadów jest koniecznością. Wszystkie drukowane elementy etykiety dochodzące do marginesu projektu muszą zostać rozszerzone, tak, aby wychodziły od 2 do 5 mm poza brzegi rozmiaru końcowego, który jest zamawiany w drukarni.
Spady to z punktu widzenia przygotowania etykiety do druku, jeden z podstawowych elementów, a zarazem jeden z najczęściej, jak nie najczęściej pomijanych elementów w plikach dostarczanych do drukarni. Ich brak w większości przypadków uniemożliwia poprawny druk i jest powodem do odrzucenia plików na etapie weryfikacji.